Projektet

Luk alle
Åbn alle

Projektets hovedfokus er at støtte  op om udviklingen af børns matematiske og naturfaglige kompetencer, hvor matematik bliver brugt til at forstå naturen og nærområdet bedre. Specielt undersøgelseskompetencen i matematik er i fokus i alle aktiviteter i projektet.

Hvidovre kommune vil gerne prioritere at der bliver arbejdet med science herunder matematik i daginstitutioner, hvor udgangspunktet er børnenes nysgerrighed og undren. Derfor skal projektet arbejde på at give pædagogerne et kompetenceløft i form workshops og læringsbesøg med co-teaching. 

For 0. klasserne vil Hvidovre kommune prioritere at matematik skal være legende og undersøgende og naturfag skal kunne forundre og fascinere, derfor skal projektet skabe sådan en tilgang til matematik og naturfag, hvor der også er lægges vægt på at der kan skabes en overgang til 1. klasse. Dette gøres ved skolebesøg i natur i nærområdet for elever, med co-teaching samt workshops til børnehaveklasseledere.

Projektet KiDM har vist, at det er vigtigt med undersøgende matematik og hvordan dette kan udfoldes. Hvidovre kommune har derfor fokus på at 1. til og med 3. klasse arbejder undersøgende med matematik og gør det i en hverdagskontekst som i dette projekt er nærområdets natur. Dette gøres ved skolebesøg for elever med co-teaching samt workshops af skolepædagoger og lærere.

Projektet tager afsæt i arbejdet med undersøgende matematik, hvor der er en faglig og didaktisk sammenhæng fra børnehavebørn til elever i indskolingen. I Hvidovre kommune vil vi gerne klæde pædagoger (daginstitution og skole), børnehaveklasseledere og lærere på til at arbejde med undersøgende matematik i naturen. Projektet støtter op om den styrkede pædagogiske læreplan for daginstitutioner, hvor der arbejdes med læreplanstemaet natur, udeliv og science. Derudover er der fokus på kompetencen undersøgelse som er en af de matematiske kompetencer i grundskolen. Derudover støtter projektet op om at 0. klasse skal matematik være legende og have en undersøgende tilgang til faget. Projektet vil udføre 700 besøg i skolernes nærmiljø, hvor der er fokus på undersøgende matematik i naturen.

Projektet vil have en række aktiviteter, disse er:

  • Udvikling af undervisnings/læringsbesøg og workshops/inspirationsmøder.
  • Skolebesøg/læringsbesøg for elever og deres pædagoger, børnehaveklasseledere og lærere. De voksne som deltager i skolebesøget/læringsbesøget skal indgå i co-teaching.
  • Workshops og møder som skal inspirere daginstitutionspædagoger, skolepædagoger, børnehaveklasseledere og lærere til at arbejde undersøgende med matematik og naturfag ude
  • Deltagelse på læringsfestivaler hvor projektets undervisning og erfaringer vil blive formidlet.