Til denne aldersgruppe tilbyder vi besøg med MatMobilen med følgende temaer. Under hvert tema er der forslag til aktiviteter efter besøget.
“Længde” er et praktisk forløb, hvor vi undersøger længden på forskellige ting i naturen. Første skal eleverne gætte på, hvor langt de tror, længden eller afstanden er og derefter måle efter. Vi tager en snak om begreberne højde og længde. Derefter ser vi på måleenhederne mm, cm og m, og tager en snak om dem i forhold til naturen.
Lokation: Alle steder i naturen
Periode: Hele året
Mål: Eleven kan måle længde i enkle hverdagssammenhænge (Opmærksomhedspunkt fra Fælles Mål). I dette forløb arbejdes primært med modellering og hjælpemidler kompetencerne.
Begreber: Længde, højde, måleenhed, mm., cm., m., korteste og længste.
Hvilken pind er længst?
Mål: At børnene kan se forskel på forskellige længder
Materialer: Ingen
Alle børn finder en lang pind
De sammenligner længden af hinandens pinde og stiller sig i en række med den korteste pind først og den længste sidst.
Dernæst gætter alle børnene på, hvor langt deres pinde tilsammen kan nå, inden de prøver at lægge dem i forlængelse af hinanden.
Variation: Hvert barn skal med udgangspunkt i egen pind finde to pinde mere, hvor den ene pind er kortere, og den anden er længere. De lægger pindene op ved siden af hinanden.
Hvor lang er en kilometer?. Hele klassen går til et kendt sted (fx parken eller torvet), Stedet skal ligge præcis 1 km væk fra skolen, så alle elever har en fælles fornemmelse af 1 km. Brug gerne meterhjul til aktiviteten.
Gættekonkurrence. Lav ugens gættekonkurrence. Brug en postkasse til svar. Spørgsmålene kunne fx være “Hvor langt er der fra vores klassedør til skranken på PLC?” eller “Hvor lang er vores gang?”
Google Maps. Lad eleverne undersøge deres vej hjemmefra og til skolen. Lad dem låne et meterhjul på skift. Eller lad dem starte med at gætte hvor langt de har og derefter udregne længden med Google Maps.
Følg en plante. Følg en plante der vokser og lave en tidslinje over plantens højde. Se mere her
Kreativ aktivitet. Eleverne skal indsamle ting fra naturen og lave en flot planche. Herefter kan tingene bruges til at måle længder
Eleverne skal undersøge naturen vha. matematik. De skal arbejde med tegning, symmetriakser, anslå et antal, optælle et antal, måle størrelse og beskrive det de observerer ud fra geometriske former.
Bænkebider-matematik. Aktiviteten handler om, hvor bænkebiderne bevæger sig hen. Eleverne kan evt. lave tabeller og diagrammer over, hvor bænkebiderne helst vil være. Eleverne skal også bygge deres forsøgskasse til bænkebiderne. Se vejledningen her
Eleverne skal undersøge en bænkebider og arbejde med at udarbejde en model af en bænkebiders ryg og mave. Elevernes tegninger kan klippes ud og limes på et farvet stykke pap/papir. Se forløbet her
Dyrespor. Undersøg forskellige dyrespor i skoven. Eleverne kan tegne sporene, bruge deres matematik til at beskrive størrelsen og formen på dyresporet. Se mere om bestemmelse af dyrespor her
Byg fuglekasser. Eleverne skal arbejde med mål og geometriske former. Se mere her
Mønstre i naturen. På DR kan man blive inspireret til at arbejde med mønstre i naturen. Se mere her
Små dyr. Fang en masse små dyr. Find ud af hvor hurtigt de kan bevæge sig. Mål tid og afstand, samt beregn deres hastighed.
Undersøg en fisk. I skal dissekere fisk og undersøge forskellige ting om fisken. Se forløbet her
Eleverne vil i dette forløb med MatMobilen arbejde med begrebet vægt. Tilgangen til forløbet er eksperimenterende og undersøgende, og eleverne vil lære at give kvalificerede gæt på, hvad forskellige ting, fundet i naturen, vejer.
Dette skal føre frem til, eleven kan få en sikker fornemmelse for vægtbegrebet, samt få et begyndende kendskab til måleenhederne gram og kilo.
Sammenlign vægt. Del klassen i små hold. Lad dem finde noget på skolen, der vejer det samme som en ting du selv har medbragt. Dette kunne være alt fra en mursten, madkasse til en vandmelon, som klassen kan spise bagefter. Hvert hold får 5 min. til at finde en anden ting, som vejer det samme. Herefter vurderes det, hvem der var tættest på at ramme den korrekte vægt. Denne aktivitet kan fortsætte,indtil motivationen svigter.
Gæt vægten. Eleverne deles i 2-mandsgrupper. Hver gruppe finder en ting, som de vejer. Genstandens vægt husker de og går så hen til et andet par. Dette par skal nu gætte vægten på deres ting. Dette fortsætter med 3 forskellige par.
Undersøg hvad sne vejer. I skal undersøge, hvor meget sne vejer i forhold til vand og ting fra klasselokalet. Se forløbet her
Undersøg en fisk. I skal dissekere fisk og undersøge forskellige ting om fisken. Se forløbet her
Dette forløb henvender sig til elever i 2. klasse, som skal til at undersøge gange begrebet.
Har I lavet gangestykker med kroppen? Vil I spille gange banko med æggebakker? Vi skal lege “Hvis svaret er 12 ! hvad er så spørgsmålet? “
Vil I være med til gange-fangeleg? Vi kan måske også finde gangestykker i nærområdet.
Indbygget gangestykke. F.eks. en tom chokoladeæske med huller, et skakbræt, en farvelade eller en æggebakke. Lav en udstilling i klassen med tingene. Skriv gangestykker på en lille post-it. Sæt post-it sedlerne på de forskellige ting.
Gangestykker på skolen. Eleverne går på jagt efter et gangestykke på skolens område. Det kan f.eks. være 3 kopper i 3 rækker, 4 stoleben på 5 stole eller lign. Tag et foto og gem i bookcreator, skriv derefter gange-stykket og produkt og den addition der passer til.
Vis et gangestykke med ting. Hver elev vælger et gangestykke og skal derefter bygge det med ting fra klasseværelset. Alle materialer fra klassen kan bruges f.eks Centicubes, terninger, bøger, blyanter, bolde m.m. Når eleverne har bygget gange-stykket lægges kortet ved og der tages et foto (iPads) Alle fotos vises til klassen og produktet findes. (Classroom er nemt til dette).
Lav en foldebog om gange. Vælg et gangestykke og beskriv gange-stykket i “køkkenskab” foldebog.
Skriv en historie og tegn til. I bookcreator eller lignende kan eleverne skrive en gange-historie og tegne til. Husk at man skal gøre det samme mange gange og husk at stille et spørgsmål til sidst. F.eks. Der var engang en dreng, som hver dag spiste 3 gulerødder. Hvor mange gulerødder spiste han på en uge? 7*3= 21
Mariagerfjords gangeaktiviteter. Mariagerfjord kommune har en hjemmeside med mange gode gange-aktiviteter. Hent en PDF med aktiviteter herunder HENT PDF
Hanne Due Bak. Hanne Due Bak har en hjemmeside med mange gode ideer. GÅ TIL HJEMMESIDEN
Tid kan bruges til mange forskellige ting. Vi vil i dette forløb med MatMobilen først være undersøgende overfor, hvor god elevernes opfattelse af tid er, og i hvor utrolig mange sammenhænge man støder på begrebet tid uden at være særlig bevidst om det. Eleverne vil i naturen blive sat til forskellige fysiske aktiviteter, som skal styrke deres fornemmelse af tid, og som på en sjov og spændende måde vil forene elevernes gæt med faktiske målinger på, hvor lang tid ting tager.
Kapløb med små dyr. Fang smådyr i skoven og byg en væddeløbsbane. Herefter skal elevernes indsamlede smådyr konkurrere mod hinanden. Eleverne øver sig i at tage tid, samt at iagttage og indsamle og sorterer smådyr i bevægelse. Se mere her
Klassens rekordbog. Børnenes rekordbog eller klassens rekordbog. Hvor mange gange kan I gøre ting på et minut/30 sek. Lav i klassen en rekordbog og brug små pauser, frikvarterer eller understøttende undervisning til at lade børnene lave deres egne rekorder.
Byg et solur. Giver børnene en forståelse af, hvordan man brugte tid i tidligere generationer. Se hvordan her
Vi skal kigge på natur og fugle. Med sanserne undersøger eleverne, hvad der kendetegner naturen på stedet, og hvad skal der til for at kunne leve her. Gennem undersøgende aktiviteter med finurlige redskaber finder vi ud af, hvordan fugle kan se ud og hvorfor.
Til sidst skal eleverne, ud fra deres viden, designe en Hvidovre Strandpark Fugl, altså en fugl der er særlig egnet til at leve her.