Til denne aldersgruppe tilbyder vi besøg med MatMobilen med følgende temaer. Under hvert tema er der forslag til aktiviteter efter besøget.
Eleverne undersøger omkreds og areal af firkanter og trekanter. De får en praktisk tilgang til omkreds og areal, samt hvordan dette kan beregnes.
Skolegården. Tegn en skitse af skolegården. Undersøg hvad skolegårdens omkreds er? Hvad er arealet af skolegården? Det kan være, at det er nødvendigt at bruge jeres skitse af skolegården, så I kan inddele skolegården i firkanter og trekanter for at udregne arealet.
Klasselokalet. Undersøg hvad omkredsen af klasselokalet er? Undersøg hvad arealet er af klasselokalet? Hvor mange m² har hver elev i klasselokalet?
Undersøg firkanter. Undersøg hvor mange forskellige firkanter I kan lave, hvor arealet er 12 cm². Har de har samme omkreds?
Undersøg areal af blade. I skal samle en masse blade. De skal limes op på plancher. I skal undersøge, ca. hvor stor omkredsen og arealet er af hvert blad. Skriv resultatet under bladet på planchen.
Stolesæde. I skal undersøge arealet af jeres stolesæde ved kun at benytte beregninger af arealet af firkanter og trekanter. Derefter skal I undersøge jeres bagdels areal. I skal undersøge, hvor meget plads der er tilbage på jeres stolesæde, når I sidder på det. Altså hvor meget friareal der er.
Undersøg en skolemælk. I skal undersøge, hvor meget “pap” der går til en skolemælk karton.
Areal, omkreds og IT. Arbejde undersøgende med areal og omkreds med it. Færdigt undervisningforløb: Geogebra, areal og omkreds
Areal-bygger. Arbejde undersøgende med areal og omkreds med it. Se hjemmesiden PHET med differentierede opgaver og laboratorium: Areal og omkreds
Brøker- hvad er det? er et praktisk forløb, hvor eleverne bl.a skal finde halvdelen af en ting v.h.a elastikker, bruge ord som halv og kvart, bygge en brøk af materialer fra nærområdet og bygge en figur ud fra en opskrift med brøker samt lege “kast en ring”.
Brøker intro (PHET). Eleverne kan undersøge: brøkbegrebet, fællesnævner, hvordan man forlænger og forkorter brøker i det gratis program som hedder “phET”. Det virker på mange platforme. Der er mulighed for at undersøge brøker på cirkler, firkanter, tallinje, og mange andre former. I alle “spillene” er der laboratorium og derefter “spil” i stigende sværhedsgrad. phET, Intro, byg en brøk eller match en brøk
Lav en video. Eleverne skal optage en video / screencastify, hvor de bruger fotos fra besøget, til at forklare/vise, hvad de ved om brøker.
Fold et A4-papir. Undersøg, hvor mange gange du kan folde et a4-papir i halvdele.
Vendespil. Eleverne undersøger, om de kan lave et vendespil med brikker, hvor man parrer en brøk og en tegnet figur f.eks. en halv pizza. Senere undersøger de, om de kan parre billede og brøktegn, når de spiller spilletendespil.
Pizza-brøker. Hanne Due Bak har et pizzaforløb hvor man bygger pizzaer af papir og beskriver/ undersøger sin pizza: pizzabrøker
Undersøg areal. Undersøgelse af halvdelen af et areal på f.eks sømbræt. Tvillingerne Rita og Rune skal dele en kage lige imellem sig. Du kan lave en model af kagen på geoboard eller på sømbræt. Kagen er 3x4 “søm”. På hvor mange forskellige måder kan de dele kagen? Spørgsmål som kan sætte gang i stilstand: Hvad tror du, der menes med “dele lige”? Er der mere end en måde at dele kagen på? Kan du kategoriserer de forskellige måder at dele kagen på? Hvordan ved du, om du har delt kagen ligeligt? Hvis I bruger iPad eller lign. kan Geoboard by Math Learning Center bruges
I dette forløb vil eleverne få større kendskab til regnormens forunderlige liv og samtidig arbejde med det matematiske begreb målestoksforhold. Eleverne vil dermed møde regnorme, der er 10 og 100 gange større, end når de møder dem nede i jorden.
Byg efter målestoksforhold
Forskellige målestoksforhold. Klassen undersøger, hvordan en bestemt ting ser ud i forskellige målestoksforhold. Derefter laves eksempelvis en nøgle i forskellige målestoksforhold.
“Undersøgelse af naturen” er et praktisk forløb, hvor vi arbejder med begreberne temperatur og årstid, hvorefter vi undersøger naturen med viden om disse begreber.
Undersøg naturen på forskellige måder. Se mere på siden her
Undersøgelse af naturen og artsbestemmelse (kategorisering) Se mere her
Undersøgelse af vejret ved at måle vind, temperatur, nedbør og lufttryk. Se mere her
Undersøgelse med temperaturpistol. Hvert makkerpar får om lidt udleveret en isterning i lille plastikpose med knude på. I skal nu få isterningen til at “holde” i længst mulig tid. I skal planlægge, hvad I vil gøre og I skal blive enige i makkerparret. Få ideer fra klassen f.eks. ligge på jorden i skyggen, gemme i vand, lægge i lommen, i munden, gemme i hul i jorden, gemme i blade, i stenbunke, i et tårn af jakker og mange andre forslag. I skal udfylde jeres isternings temperatur i et måleskema i hvert 5. min.
Byg et termometer. Byg jeres eget termometer og undersøg bagefter følgende spørgsmål:
Se vejledning til at bygge et termometer her Man kan også købe denne kuffert
“Sandsynlighed” er et praktisk forløb, hvor vi undersøger sandsynligheden på forskellige hændelser i naturen. Først tager vi en snak om chance begrebet og størst/ mindst sandsynlighed. Så skal eleverne undersøge bestemte områder af jorden og se på sandsynligheden for at finde tingene på jordområdet. Hvis forholdene tillader det skal vi på jagt efter bænkebidere. Eleverne introduceres til viden om bænkebiderne og bruger deres viden til at leder steder, hvor der er størst sandsynlighed for at finde bænkebidere.
Madpakker. Denne aktivitet handler om sandsynlighed, ved undersøgelse af madpakker fx ud fra elevernes egne eller ud fra kopiarket her
Bænkebidere. Denne aktivitet handler om bænkebidere. Eleverne skal undersøge bænkebidere, se på mønstre, symmetri og deres adfærd. Se mere her
Matematik på spil. Matematikkens dag i 2012 er der udgivet et hæfte om spil, her findes der spil til indskolingen, hvor der arbejdes med chancebegrebet. Find hæftet her
Eleverne arbejder med forskellige pattedyr, fakta om dyret, vægt, størrelse, hastighed og en x faktor. Grupperne afprøver hinandens x faktor samt hører om dyrene, som de andre grupper har arbejdet med.