Til denne aldersgruppe tilbyder vi besøg med MatMobilen med følgende temaer. Under hvert tema er der forslag til aktiviteter efter besøget.
I dette forløb får vi oplevelser med cirkler i alle størrelser. Vi undersøger sammenhængen mellem cirklens omkreds og cirklens diameter. Der er fokus på både praktisk og mundtlig matematik. Aktiviteter med kridt og snor hjælper os til at tegne cirkler og spiraler. Book “Forstyr ikke mine cirkler” og få en introduktion til at arbejde matematisk med cirkler.
Lokation: Et sted med asfalt
Periode: Hele året.
Mål: Eleven kan bestemme omkredsen af cirkler og har viden om metoder til at bestemme omkreds af cirkler.
Begreber: Radius, periferi, diameter, omkreds, areal, 𝜋
Hvor lang er en lakridsrulle: Hvor lang er en lakridsruller når den er udrullet? Hver makkerpar får en lakridsrulle udleveret i en gennemsigtig pose og skal beregne hvor lang lakridsen er udrullet. I kan med fordel anvende geogebra til at tegne cirkler og finde omkreds. Husk linial. Først når alle grupper har fremlagt deres udregninger - rulles lakridsen ud. Og så skal den spises!
Hukommelsesøvelse: Lav en intern konkurrence i at huske Pi’s decimaler. Der er konkurrencer i at huske flest af Pi’s decimaler. Da der er uendelig mange decimaler, er det en sjov leg. En japaner kunne 42.195 decimaler!!! Kig i Guinnes Rekordbog og se hvad rekorden er nu.
Find afstanden mellem to cirkler: se https://www.mattelist.no/281
Fortsætte mønstre med cirkler: se https://www.mattelist.no/236
“Vinkler” er et hands-on forløb, hvor vi vil introducere eleverne til begrebet “vinkler” gennem forskellige undersøgelser. Eleverne skal finde vinkler i nærområdet og på deres kroppe. Med simple måleredskaber skal eleverne vurdere størrelsen på vinklerne.
Lokation: Alle steder ude, i skolegård eller i naturen
Periode: Hele året.
Mål: Eleverne får en begyndende forståelse af begrebet vinkler, og får erfaringer med at se linjer, der mødes i et punkt og danner vinkler. Eleverne får gennem undersøgelser erfaringer med simple målinger af vinkler og kan anvende faglige begreber som spids, ret og stump vinkel.
Begreber: Linjer, skæringspunkt, vinkel, ret, spids, stump
Sorteringsstafet: Fremstil kort der viser tre vinkeltyper ret, spids og stump. Inddel klassen i hold. Hvert hold får en bunke med vinkler. Lav en bane på x antal meter. I den ene ende står tre kasser: en til spidse vinkler, en til rette vinkler og en til stumpe vinkler (hver gruppe har ikke tre kasser, men deles om de samme tre kasser). Eleverne løber en ad gangen op og lægger en vinkel i det rigtige kasse.
Transformationer på sømbræt: Lad børnene udfordre hinanden parvis på interaktive sømbræt. se https://nrich.maths.org/1813/index
Endnu en: Ændring af egenskaber ved at flytte kun ét punkt / kun to punkter se https://nrich.maths.org/4901
“Detaljeløbet” er et stjerneløb der foregår ved Kulturcenter Risbjerggård over for Hvidovre Rådhus. Eleverne arbejder med kort og koordinater. Hver post er en detalje i arkitekturen eller udsmykningen. På posterne skal eleverne forholde sig til materialer og løse en matematikopgave, der knytter sig til detaljen.
Lokation: Kulturcenter Risbjerggård
Periode: Hele året.
Mål:
Begreber: koordinater, materiale, funktion, abstrakt vs figurativ, radius, gennemsnit, målestoksforhold
Fremlæggelse og diskussion af løsninger: Hjemme på skolen kan eleverne i klassen fremlægge og diskutere overvejelser og løsninger på opgaverne. Der kan være flere måder at finde svar på opgaven. De elever der har arbejdet med detaljen, kan præsentere deres overvejelser i forhold til løsninger. Der foreligger et lærerark med fakta.
Herefter fælles samtale/opgave om detaljen og om hvordan den indgår i helheden.
Der kan tales ud fra 3 hovedemner
Vedr. funktion og form kan tales om hvorfor emnet ser sådan ud (praktisk værdi, ornamentik, hvilke ord kan beskrive detaljen)
Vedr. materiale kan tales om farve, overflade (ru/glat m.m.), holdbarhed, foranderlighed (skifter materialet farve, udseende med tiden)
OBS: Hent lærerark med information og fakta om detaljerne her