5. klasse

Til denne aldersgruppe tilbyder vi besøg med MatMobilen med følgende temaer. Under hvert tema er der forslag til aktiviteter efter besøget.

Luk alle
Åbn alle

Undervisningsforløbet foregår ved hovedbiblioteket, på vej til hovedbiblioteket kan klassen arbejde med forskellige åbne opgaver, som en del af det matematik løb de skal arbejde med ved hovedbiblioteket. Eleverne arbejder med 12 forskellige åbne matematikopgaver der tager udgangspunkt i området omkring hovedbiblioteket. Eleverne skal bruge regnestrategier og forskellige strategier til hvordan opgaverne kan løses.

Lokation: Hovedbiblioteket - Hvidovrevej 280

Periode: Hele året.

Mål: Eleven arbejder med åbne opgaver og regnestrategier. I dette forløb arbejdes der primært med kompetencerne ræsonnement og tankegang. 

Begreber: Mønstre, geometriske figurer, vinkler, arbejde med tid, længder mm.

Inspiration til aktiviteter efter besøg af MatMobilen

Design mønster: Eleverne skal designe en indkørsel med fliser. Mønstret (noget der gentager sig) skal have mindst 3 geometriske figurer og mindst 2 farver. Mønstret skal tegnes i Geogebra. Opgaven kan udvides med, at eleverne skal finde fliser der passer til deres mønstre, samt lave budget over indkøb af fliser til en indkørsel der er 3mx 12m.

Gå på mønsterjagt på skolen: Eleverne skal, i makkerpar, på mønstre jagt på skolen. Her skal de tage fotos af de mønstre de finder. 3 Makkerpar går sammen, hvor de forklare for hinanden, hvilke geometriske figurer der bruges og om vinklerne er rette, spidse eller stump.

På hvor mange måder kan man gå op ad trappen: Eleverne skal være i makkerpar. De finder en trappe på skolen (jo færre trin, jo nemmere er opgaven), Man kan gå  enten 1 trin af gangen og/ eller 2 trin af gangen. Hvor mange måder kan man gå op af trappen på? Tegn gerne alle løsningerne.

Hvor mange elever er der plads til i skolegården? Hvis alle elever skal have ½m2 at stå på, er der så plads til alle elever i skolegården? Skriv ned hvordan I kom frem til jeres resultat.

Hvor højt er skolens højeste træ? Find ud af hvor højt er det højeste træ på skolen? Beskriv hvordan I kom frem til jeres resultat.

Design skolens våbenskjold: Sammen i klassen, skal I tale om, hvilke ting, værdier mm. som symbolisere jeres skole. Derefter skal I i Geogebra designe skolens våbenskjold. Når alle er færdige med våbenskjoldet, skal i præsentere jeres våbenskjold for resten af klassen. I skal komme ind på, hvad våbenskjoldet symbolisere, hvilke geometriske former I har benyttet samt typen af vinkler der findes i våbenskjoldet.

Hvem har glemt alle tingene i skolens glemmekasse? Vær med til at løse mysteriet, som er udformet som et udendørs escape room. Klassen skal i makkerpar løse matematiske grublere og finde nøgletallet til at låse næste grubler op. Vi lover det bliver en anderledes matematiktime.

Lokation: Alle steder udendørs

Periode: Hele året.

Mål: Eleverne arbejder med åbne opgaver. I dette forløb arbejdes der primært med kompetencerne ræsonnement og tankegang. 

Inspiration til aktiviteter efter besøg af MatMobilen

Næsten gratis ecaperoom: Til folkeskolen. Følg linket her

Lav jeres eget escaperoom: Find selv på opgaver eller find grublere på nrich.com, brug f.eks. uv-lys og uv-tuscher, hængelåse med koder eller blanke puslespil.

3D-PRINT ET CRYPTEX: 3D-print et kodehjul. Find mere info her

Lav et virtuelt escaperoom: Ved hjælp af Google Analyse. Kræver ikke fysiske ting og er derfor billigere.

Inviter en anden klasse: Til at løse jeres escape room