Til denne aldersgruppe tilbyder vi besøg med MatMobilen med følgende temaer. Under hvert tema er der forslag til aktiviteter efter besøget.
I mønstre for 0.kl arbejder vi med mønstre. Vi laver mønstre med kroppen og bygger mønstre af ting vi finder i naturen. Vi leger fælleslege og leder efter mønstre i naturen. Vi bygger forskellige slags mønstre og bygger videre på andres mønstre. Vi kigger på mønstre i taltavlen og formulerer regler for mønstre.
Lokation: Legeplads, skov, strand, park, sted med plads og bevoksning.
Periode: Hele året
Mål: Matematisk opmærksomhed. Eleverne kan gengive og beskrive enkle figurer og mønstre. Eleverne har viden om enkle geometriske figurer og mønstre.
Begreber: Mønster, gentagelse, trekant, firkant, cirkel, tiere, enere og taltavle
Perleplade: Undersøg om I kan lave perleplader med mønstre.
Perlekæde: Undersøg om i kan lave perlekæder med mønstre.
Mønsterbrikker: Undersøg om I kan bygge med mønsterbrikker, så I laver et mønster, tag foto til udstilling
Mønsterjagt: Gå på mønster-jagt hjemme/skole evt gavepapir, servietter og sengetøj og gardiner og lign.
Byg et ikke-mønster: Undersøg om I kan bygge noget som ikke er et mønster , tag foto til udstilling.
Kartoffeltryk: I kan også undersøge om I kan lave mønstre med kartoffeltryk, se aktivitet her
Eleverne arbejder med trænings- og undersøgelsesopgaver om former. Eleverne arbejder med at kende formerne: trekant, cirkel, kvadrat og rektangel. Eleverne arbejder med at undersøge ting i naturen vha. lup og kikkert.
Til dette emne har vi mange aktiviteter. Hvis I ønsker det kan I booke forløbet to gange. Hvis I kun har én gang sammensætter instruktøren "menuen".
Former Del 1
Der arbejdes med navngivning af figurer, og eleverne træner genkendelse af figurer med forskellige sanser. Der skal tegnes store former med kridt, og med kikkerter skal eleverne undersøge om de kan bygge makkerens figur.
Former Del 2
Vi repeterer former og navne på figurer. Med “kostbare sten” undersøger eleverne, hvilke former der kan opstå, ligesom de skal bygge figurer ud af naturmaterialer. I legen "Kant-stratego" træner eleverne bestemmelsen af antal kanter på figurer.
Lokation: Alle steder i naturen.
Periode: hele året.
Mål: I Fælles Mål er der beskrevet, at eleverne skal kunne gengive, beskrive og har viden om enkle figurer, det arbejdes der med i dette forløb vha. trænings- og undersøgelsesaktiviteter. Eleverne arbejder endvidere med at undersøge naturen ud fra egne iagttagelser, som gøres vha. lup og kikkert.
Begreber: Cirkler, trekanter, firkanter, kvadrat og rektangel, kanter og hjørner.
Fluesmækker: Eleverne laver formerne cirkel, trekant, kvadrat og rektangel og farver dem i hver sin farve f.eks. rød, grøn, blå og gul. Figurerne klippes ud og hænges op på en væg. Eleven skal nu bruge en fluesmækker. Den voksne har lavet kort, hvor der f.eks. står: slå på alle gule trekanter, slå på alle røde kvadrater, slå på cirklerne, slå på rektanglerne osv.
Kunstværk: Eleverne skal undersøge, hvordan man kan lave en tegning/maleri kun med de former/figurer, de har arbejdet med. Man kan give eleverne en overskrift, som de skal arbejde ud fra. f.eks. fødselsdagsfest.
Lav former med et reb: Eleverne bliver inddelt i grupper. Hver gruppe får et tov. Eleverne skal undersøge, hvordan forskellige former kan dannes med et reb og dem selv. Alle elever i gruppen skal bruges. Den voksne siger forskellige former, og eleverne skal danne disse former.
Leg detektiv: Eleverne skal undersøge, hvor mange ting der findes med forskellige former udenfor. Eleverne får udleveret dette skema. De skal rundt indenfor og udenfor og finde ting med formerne i skemaet. Hver gang de finder en ting med en af formerne, sætter de et kryds i skemaet. Når eleverne har fundet så mange former som mulig på ting, tager I en rundtur med alle eleverne, og de udpeger, hvor de har fundet formerne.
Eleverne arbejder med 10’er venner i form af fysiske aktiviteter og bruger naturens materialer til at undersøge 10’er venner. Der forventes at eleverne kan tælle fra 1 til 10, samt kender de skrevne tal og mængderne til hvert tal.
Lokation: Alle steder i naturen.
Periode: Hele året.
Mål: Der arbejdes med at undersøge antal i hverdagssituationer og forskellige metoder til antalsbestemmelse. Derudover arbejdes der med at genkende forskellige dyr og planter i nærområdet.
Begreber: Et-cifrede tal, 10’ venner, kende forskellige dyr og planter.
Træningsopgaver: Forskellige træningsopgaver med 10’er venner. Kopisiderne findes på Gratisskole.dk