Daginstitutioner

Til denne aldersgruppe tilbyder vi besøg med MatMobilen med følgende temaer. Under hvert tema er der forslag til aktiviteter efter besøget.

Luk alle
Åbn alle

Børnene skal arbejde med, at kunne finde fællestræk ved forskellige ting og at de samme ting også har noget som er forskelligt. Naturen og børnene bliver benyttet til at arbejde med en forståelse af, hvordan man kan kategorisere både i matematik og naturfag.

Lokation: Alle steder i naturen

Periode: Hele året

Mål: Der arbejdes med med natur, udeliv og science. Børnene undersøger hvordan man kan kategorisere ting i naturen, hvilke fællestræk de har samt hvad de ikke har tilfælles.

Begreber: Fælles og ikke fælles ting ved kategorisering, farver og former.

Inspiration til aktiviteter efter et besøg af MatMobilen

Find fællestræk. Aktiviteten går ud på, at træne fællestræk i en gruppe.
Den voksne siger f.eks.
- Alle dem som har blå bukser på, rejser sig op. Børnene sætter sig ned igen.
- Alle dem med brune øjne rejser sig op. Børnene sætter sig ned igen.
- Alle dem som har kort hår rejser sig op.Børnene sætter sig ned igen.
- Osv.
Når børnene kender legen, kan børnene skiftes til at sige en ting, hvor de resterende børn så skal rejse sig op, hvis de gælder dem.

Hvad har vi tilfælles? Sig en ting du har tilfælles med en anden, f.eks. vi har begge mørkt hår, og derefter kastes en bold/ærtepose til det barn, som der er noget til fælles med. Sådan fortsættes legen.

Kategoriser legetøjet. Børnene skal undersøge hvordan man f.eks. kan kategorisere legetøjet på legepladsen eller på stuen, det kan f.eks. være forskellige typer af duploklodser, legetøjsdyr, ting i køkkenet.

Kategoriser knapper. Børnene skal undersøge, hvordan de vil kategorisere en masse forskellige knapper. (Indsamle knapper hos forældrene).

Gruppering. I en fælles samtale, skal børnene undersøge, hvordan børnene i daginstitutionen kan grupperes eller hvordan kan stuens børn grupperes.

Sorteringssæt. Børnene kan også arbejde med kategorisering vha. et sorteringssæt

Inddel blomster og blade. Børnene skal indsamle blomster og blade, de skal presses og derefter skal børnene undersøge, hvordan disse kan inddeles i grupper og limes på plancher, som kan hænges op.

Børn løfter i deres legende tilgang til livet rundt på diverse ting, uden at tænke over hvad tingene egentligt vejer. Forløbet vil bygge videre på børns begynde forståelse af begrebet vægt. 

Børnene lærer at skelne mellem begreberne tung og let samt ligevægt og skal finde sjove ting i naturen som vejer forskelligt. Alt dette vil ske gennem leg og andre aktiviteter der både har til formål at give børnene en god oplevelse i naturen samt styrke deres oplevelse af hvad ting vejer.

Vi arbejder ud fra læreplanstemaerne natur, udeliv og science.

Aldersgruppe: De ældste daginstitutionsbørn, 5-6 års alderen          

Periode: Hele året 

Inspiration til aktiviteter efter et besøg af MatMobilen

Byg en balancevægt

I forløbet Vægt med MatMobilen gør vi brug af en balancevægt. Sådan en kan børnene også selv bygge. 

  1. Snak med børnene om balancevægten. Hvorfor falder de tungeste til jorden? Hvornår er der ligevægt på balancevægten?  Hvis i har en vippe på legepladsen kan i vise dem, at den tungeste ting på vægten altid vil ende tættest på jorden. 

  2. Spørg børnene om de kan bygge deres egen balancevægt med materialer fra stuen/legepladsen. 

  3. Lad dem undersøge om de selv kan bygge deres egen balancevægt. 

  4. Når de er blevet bygget, så vejes forskellig ting på vægten. 

  5. Vis, at hvis noget på den ene side af balancevægten er alt for tungt, så vil balancevægten kunne bruges som en slags katapult.

Vægt på hovedet. Lav en bunke af aviser.

  1. Vej bunken på vægten. Den skal cirka veje 5 kg.
  2. Put tape rundt om, så bunken sidder godt sammen.
  3. Prøv at gå en tur med bunken på hovedet.
  4. Hvem kan gå længst uden at tabe bunken?
  5. Var det svært at gå med noget på hovedet?
  6. Hvorfor tror I, de bærer tingene på hovedet i Afrika?

Bag en kage. Tag en lille  gruppe eleverne med ud i institutionens køkken, og bag en kage sammen med dem. 
Lad dem veje ingredienserne til kagen og snak med dem om ingredienserne er tunge/lette, om de fylder meget osv.

Lav en udstilling. Arbejd videre med begreberne tung og let.

  1. Bed børnene finde tunge ting på legepladsen eller inde på stuen. 
  2. Lad dem lave en udstilling, hvor de skal prøve at stable de tunge ting ovenpå hinanden og lave det højeste tårn f.eks. De tunge ting kunne være træstuber, sten eller hvad man nu kan finde på institutionens legeplads.
  3. Nu skal de prøve det samme med de lette ting. 
  4. Afslut aktiviteten med følgende spørgsmål: Hvilken udstilling bliver flottest? Hvilken bliver den højeste? 

Undervisningsforløbet omhandler emnet talforståelse for tallene fra 1 til 10. Børnene skal arbejde med tallene fra 1 til 10. De skal trænes i at tælle fra 1 til 10, arbejde med sammenhæng med antal fingre og et tal, lægge tallene i rigtig rækkefølge, kunne sammenkoble et skrevet tal med en mængde, undersøg naturen med tallene fra 1 til 10, artsbestemme små dyr bl.a. i forhold til antal ben og tælle kanter på forskellige ting fra naturen.

Lokation: Alle steder i naturen.

Periode: Hele året.

Mål: Der arbejdes med natur, udeliv og science. Målet er at børnene får kendskab til tallene fra 1 til 10 samt mængderne til disse tal.

Inspiration til aktiviteter efter et besøg af MatMobilen

Træn tallene: Hæng tallene fra 1 til 10 med mængder op. Træn disse nogle gange om ugen.

Æggespil: Børnene træner tallene fra 1 til 6 eller de tilsvarende mængder.

Tæl fingre: Den giver vist sig selv 

Syng 10 cyklister: vis tallene samtidig.

Talbiler: Tegn tallene stort på fliser med kridt eller på min. et a3 papir. Der skal være pile på i tallet, der angiver retning på, hvordan man skriver tallene. Børnene kan derefter køre med biler på tallene og de får en fornemmelse af tallet og hvordan man skriver tallene.

Bevægelse: Bevæger jer antal gange, som det tal der bliver sagt

Hinke: Børnene skal selv tegne en hinkerude med tal, de hinker og siger tallene højt.

Klemmefange: Talkort fra 1 til 10 ligger spredt på et afgrænset område. Alle børn har fået 3 klemmer sat på deres bluse. På alle klemmerne er der skrevet et tal fra 1 til 10 på. Eleverne skal nu fange en klemme på en af de andres bluser, de skal derefter sætte klemmen på det rigtige talkort. Selv om man ikke har nogle klemmer på sin bluse, fortsætter man i legen med at fange andres klemmer.

Tegnehistorie: Undersøg om børnene kan følge en tegnehistorie. Tegningerne hænges op, så børnene kan gå og tælle ting. 
Historie: Tegn et ansigt - Tegn to øjne - Tegn to ører - Tegn en mund - Tegn en næse - Tegn 4 tænder - Tegn 3 øreringe - Tegn 7 øjenvipper på hvert øje - Tegn en hals - Tegn 5 halskæder - Tegn 10 krøller (hår) - Tegn 6 trekanter rundt om hovedet - Tegn 8 hår som pandehår - Tegn 9 prikker rundt om hovedet

“Det kribler og krabler” er forløb, hvor vi stimulerer børnenes evne til at få øje på forskelle og ligheder på de smådyr, som de kan finde i nærområdet. Børnene skal iagttage og undersøge dyrenes udseende og bevægelser. Til sidst skal børnene fremstille et dyrepas og ved hjælp af det forvandle sig til et smådyr.

Lokation: Grønt område

Periode: Forår og sensommer

Mål: At eleverne afprøver måder at undersøge natur på, lære at genkende smådyr i nærområdet, bliver opmærksomme på ligheder og forskelle på dyrene, samt at kunne formulere kriterier for kategorisering.

Begreber:  Ligheder og forskelle.

Inspiration til aktiviteter efter et besøg af MatMobilen

Tegn og sammenlign. Børnene vælger et af de dyr de har fanget. Tegn dyret. Gå herefter sammen med en makker og sammenlign jeres to dyr. Hvor er lighederne? Hvor er forskellene?

Udviklinger. Print kortene (findes på dette link: https://nrich.maths.org/7387. Børnene skal i grupper forsøge at lægge kortene i rækkefølge efter frøens udvikling. Samtale om, hvordan børnene kom frem til deres bud og, hvorfor.